Friday 13 July 2012

پرسش های فلسفی

پرسش های فلسفی(1)




 سایت Ask Philosophers مکانی است برای طرح سوالات فلسفی عموم مردم که از جانب بسیاری از استادان فلسفه پاسخ یافته اند.اما طبیعتا ممکن است محل سوال مخاطبان ما نیز باشند.از این روی در مداخلی به طرح و پاسخ پرسش های فلسفی می پردازیم.

سوال: فرض جامعه ما قضاوت منفی به داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج است آیا این نوع از قضاوت به دلیل آنچه است که در کتاب مقدس گفته شده است یا به حساب این حقیقت است که داشتن سکس برای تولید مثل می باشد؟
اما در عین حال چرا شنیدن نداشتن رابطه جنسی یک دانش اموز دبیرستانی نسبت به داشتن رابطه جنسی تکان دهنده تر است؟

جواب:من گمان می کنم سوالتان را خوب ارائه دادید وقتی اظهار کردید که آن نوع از قضاوت فرض جامعه ماست از آنجایی که من گمان می کنم این روزها عده کمی از مردم قبل از ازدواج باکره باشند.


بنابراین اگر ارزش های فرهنگی واقعی ما در اعمال و آداب ما منعکس باشد من فکر می کنم در واقع عده کمی از مردم دارایی ان قضاوت منفی باشند که شما بیان کردید.


صا دقانه بگویم من فکر می کنم در جایی که بعضی از این قسم قضاوت های منفی هست آنان را در یک استاندارد دوگانه قرار می دهد.

ما دارایی قضاوت منفی درباره رابطه جنسی قبل از ازدواج دیگران هستیم(به خصوص اگر ان بین دیگری و دختر ما باشد).اما ما در مورد رابطه خودمان چنین قضاوتی نداریم.

به هر حال من فکر می کنم که حالا بیشتر مردم به این درک رسیده باشند که روابط جنسی قبل از ازدواج بیش از انکه غیر عادی باشد رفتاری نورم(NORM) و به هنجار است.
درست به همین دلیل است که از شنیدن انکه شخصی در اواخر سن نوجوانی هنوز سکس نداشته است بیشتر شگفت زده می شوند تا اینکه بدانند ان شخص دارای روابط جنسی است.
من مطمئن نیستم که در مورد روابط جنسی دانش آموزان دبیرستانی آمار رسمی باشد اما به وضوح مشخص است که رابطه جنسی با افزایش رده تحصیلی بالا می رود.
من همچنین فکر می کنم که بیشتر روابط جنسی آن طور که شما بیان کردید برای تولید مثل صورت نمی گیرد.


ریشه های ممنوعیت در فرهنگ ما ان طور که گفتید ممکن است به کتاب مقدس برگردد.اما من انتظار دارم(همان طور که اخیرا در پاسخ به سوالی گفته ام) واقعا فکر می کنم به طور کلی تک همسری افتادن بیشتر در ممنوعیت تحت عنوان هنجارهای فرهنگی است.


من پیش بینی کرده ام که بازگشت به تغییر از جوامع شکارچی به جوامع کشاورزی(ارضی) که دراین جوامع ارزش مالکیت خصوصی به شدت مهم می شود و همه افراد می توانند دارایی مالکیت خصوصی باشند باعث بیگانگی انسان ها از هم  می گردد.
ازاین رو همه اشکال مالکیت افراد شکلی از برده داری می شود و این تصور که ما مالک همسر و فرزندان و دارایی خود هستیم و غیره...


ممنوعیت رابطه جنسی قبل از ازدواج از این ارزش مشتق می شود- ما همسری نمی خواهیم که " کالایی مصرفی" باشد و همچنین انتظار داریم همسرمان دارایی باشد که تماما متعلق به ماست.ممنوعیت کتاب مقدس به سادگی منعکس کننده این طرز فکر است و در تعالیمش ان را اشاعه می کند.


منبع:http://www.askphilosophers.org/?q=&cat=Sex&panelist=Questions
ترجمه: فلسفه نو







0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More